Vlakem napříč USA
Víte, že je stále ještě možné projet napříč Spojenými státy americkými vlakem? Stejně jako za starých časů Indiánů, zlatokopů a dobývání Divokého západu, můžete i dnes nastoupit do vlaku, vrátit se v myšlenkách o století zpět a vychutnat si jízdu po kolejích. Tyto mimořádné zájezdy organizuje CK Alvarez.
I když dnešní moderní nádraží, vagony a lokomotivy přinášejí cestujícím dokonalý komfort a pohodlí, výhled z vlaku a mírné kolébání vám připraví dokonalý pocit nostalgie a romantiky. V roce 1869 byl v místě zvaném Promontory Summit v Utahu zatlučen zlatý hřeb. Poslední z milionů, kterými byly přichyceny kolejnice spojující východ se západem USA. A konečně 4. června 1876, pouhých 83 hodin a 39 minut po tom, co opustil New York, dorazil na pobřeží San Franciského zálivu první Transcontinental Express. Cesta z východního na západní pobřeží tak byla zkrácena z několika měsíců v krytém voze či několika týdnů na palubě lodi, na pouhých několik dní. Tím začala masivní kolonizace západu USA a železnice byla jejím symbolem. Ačkoli došlo k obrovskému úpadku osobní železniční přepravy s rozvojem automobilismu v 30. letech a následným rozvojem letecké dopravy v 50. a 60. letech 20. století, byl v roce 1970 prezidentem Nixonem podepsán Rail Passenger Service Act. Od 1. května 1971 pak začala osobní provoz na amerických železnicích, až na malé výjimky, organizovat státní společnost Amtrak. Přestože ji někteří škarohlídi nedávali moc nadějí, v letošním roce oslavila už 40 let úspěšného provozu.
Foto: trasa vlaku (kliknutím na mapu zobrazíte v plné velikosti)
Vlaky Amtrak jezdí po tratích soukromých železničních společností. Zejména stříbrné patrové vagony Superliner nabízejí unikátní svezení. Během cesty vlakem totiž můžete pozorovat, na rozdíl od letadla, neustále se měnící krajinu a na rozdíl od řízení auta si ji můžete naplno vychutnat. Vydejte se tedy vlakem napříč USA.
Čtyřdenní cesta z východního na západní pobřeží začíná na nádraží Penn Station v New Yorku. Odtud odjíždějí všechny vlaky společnosti Amtrak. Původní historická budova nádraží byla bohužel i přes silné protesty v roce 1963 zdemolována, nádraží se přesunulo pod zem a nad ním byla postavena hala Madison Square Garden. Pokud jste ale železniční fandové, nesmíte opustit New York bez prohlídky krásného rekonstruovaného nádraží Grand Central Terminal, které dnes slouží příměstským železničním dopravcům.
Foto: New York - Grand Central Terminal
Vlak Lake Shore Limited se vydává v 15:45 hod na svou 1 543 km dlouhou cestu údolím řeky Hudson a míří na sever. Na řece panuje hustý provoz a ve svazích se tyčí velkolepá sídla. Průvodčí na požádání rozdává brožurky vlakového průvodce, kde je popsaná cesta včetně informací o projížděných místech a různých zajímavostech. Ve městě Albany připojí část vlaku z Bostonu a kompletní souprava pokračuje na západ a dále kolem Velkých jezer.
Foto: vyhlídkový vůz
Druhý den ráno v 9:45 přijíždí Lake Shore Limited na nádraží Union Station v Chicagu. Budova z roku 1925 stojí v centru města a určitě stojí za krátkou prohlídku. Čekárna pro cestující ze spacích vozů je vybavená prostornými křesly, k dispozici jsou teplé i studené nápoje zdarma a malé občerstvení. Mnohem zajímavější je ale využít čas prohlídkou bývalé nejvyšší budovy světa, proslulého mrakodrapu Sears Tower. Ten je vzdálený jen jeden blok od nádraží a před nedávnem byl přejmenován na Willis Tower. Výhled na Chicago a Michiganské jezero ze 103. patra je naprosto unikátní. Zvláště, když vstoupíte do prosklené kukaně zvané Skyledge a pod průhlednou skleněnou podlahou je 412 m volného prostoru.
Ve dvě hodiny odpoledne druhého dne cesty se vydává na svou 3 924 km dlouhou cestu superliner California Zephyr. Tento vlak částečně kopíruje trasu první transamerické dráhy a mezi železničními fandy z celého světa má zvučné jméno. Jakmile vyjede z Chicaga, můžete kolem sebe pozorovat život v zemědělských státech středozápadu a malých městech kolem trati. Pozdě odpoledne vlak přejede po mostě přes řeku Mississippi, večer zastaví ve městě Omaha, které bylo dlouhé roky “Bránou západu“ a je sídlem největší americké železniční společnosti Union Pacific. Třetí den ráno se probudíte uprostřed prérií, místo bizonů ale uvidíte stotisícová stáda dobytka. Ten byl k dráze sehnán, aby ho přepravili vlakem do měst na jatka.
Foto: Denver - mytí oken
Další zastávkou je zaprášené město Denver. Naštěstí tady čeká četa uklizečů a myjí všechna okna vlaku. Za Denverem se už vypíná hradba Skalistých hor a California Zephyr se pomalu za pomoci 3 lokomotiv šplhá serpentinami a tunely Skalistých hor. Nejvyšší místo celé cesty je v 10 km dlouhém tunelu Moffat ve výšce 2 816 metrů nad mořem. Nahoře na hřebeni probíhá kontinentální rozvodí mezi Atlantikem a Pacifikem. Za tunelem se objeví sjezdovky, vlak staví uprostřed lyžařského střediska s příhodným jménem Winter Park. Vyhlídkový Observation Coach tady bývá plný lidí, jeho otočná křesla a částečně prosklený strop totiž nabízejí nejlepší výhledy. Následuje klesání kaňony řeky Colorado a v podvečer vlak překročí v oblasti obrovských kamenů a skal nasvícených do ruda zapadajícím sluncem hranice Utahu.
Foto: kaňon řeky Colorado
Poslední den cesty začíná v polopouštích Nevady. V Renu jsou z vlaku vidět mohutná kasina a hotely. I poslední úsek tratě je velmi zajímavý. Vede přes pohoří Sierra Nevada, které je často pod sněhem ještě na začátku června. Právě zde trať věrně kopíruje první transkontinentální dráhu. Po prudkém klesání dorazíte k pobřeží Tichého oceánu v oblasti San Francisco Bay. Autobus vás zdarma odveze z konečné stanice Emeryville přes Bay Bridge v Oaklandu až do samého centra San Francisca, kam přijedete v 17:05.
Foto: úbočí Sierra Nevady
Po prohlídce tohoto věhlasného města můžete zamířit do vyhlášených vinařských oblastí Sonoma nebo Napa, které jsou vzdálené jen pár desítek mil odsud a po cestě se zastavit v parku Muir Woods s pobřežními vysokánskými sekvojemi. Ve městě Sacramento, kterým California Zephyr projížděl před příjezdem na konečnou je prvotřídní železniční muzeum, dokumentující stavbu trati přes pohoří Sierra Nevada. Pokud máte trochu více času, národní park Yosemite je vzdálený jen pár hodin jízdy autem a po dlouhé cestě vlakem nabízí možnost se trochu protáhnout a poznat snad nejkrásnější přírodní kout USA.
Jízda vlakem napříč USA nepatří k nejlevnějším ani nejrychlejším. Celá cesta z New Yorku do San Francisca trvá i s přestupem skoro 74 hodin. Avšak na rozdíl od nostalgických luxusních vlaků brázdících Evropu, jižní Afriku či jihovýchodní Asii, kde je vyžadován při večeři v jídelním voze smoking, si zde vystačíte s obyčejným oblečením a cena je dostupná běžnému českému turistovi. Cestu můžete absolvovat ve velmi komfortním křesle odpovídajícím bussines class v letadle, a to za cenu letenky v economy class. Opěradla jsou samozřejmě sklopná, sedadla jsou dostatečně široká, rozestupy umožňují pohodlné natažení nohou i skutečným dlouhánům a navíc je můžete mít pomoci podpěrek zvednuté. Každá sedačka má k dispozici zásuvku, s americkou redukcí si můžete v klidu dobíjet telefon nebo sledovat film na počítači. Celý den můžete strávit ve vyhlídkovém voze Observation Coach s prosklenými stěnami a částečně i stropem. Na otočných křeslech si vychutnáte všechny detaily rozmanité cesty. Občerstvíte se ve vlakovém bistru a na večeři si můžete rezervovat stůl v jídelním voze.
Foto: jídelní vůz
Pokud ale nehlídáte každý dolar, připlaťte si za lůžko. Od příplatku pouhých 139 USD na osobu se ocitnete v naprosto jiném světě - ve spacím voze, kde je zdarma k dispozici káva, čaj, balená voda a džusy po celý den a navíc máte v ceně plnou penzi v jídelním voze. Tam si můžete vybírat z menu podle chuti a připlatíte pouze alkohol. Lůžko vám večer rozestele příjemná průvodčí, a pokud se chcete osprchovat, stačí sejít pár schodů do přízemí vozu. Za příplatek od 294 USD na osobu už máte k dispozici dvoulůžkové kupé o velikosti hotelového pokoje, s vlastní sprchou a záchodem. A stravování v jídelním voze zdarma k tomu.
Foto: dvoulůžkové kupé spacího vozu
Cesta vlakem napříč USA patří k silným cestovatelským zážitkům. Ceny jízdenek a příplatků za pokoje a lůžka se mění podle sezony a toho, jaký je o ně zájem. Často bývají vyprodány měsíce předem, a proto je nutné plánovat cestu s dostatečným předstihem. Pokud ale máte štěstí a podaří se vám je zajistit, čeká vás skvělý zážitek za rozumnou cenu. V České republice pořádá tyto unikátní cesty CK Alvarez.
- PR článek -
CK ALVAREZ
Zamenhofova 1071
500 02 Hradec Králové
Tel.: 491 110 404, 777 047 002
alvarez@alvarez.cz
www.alvarez.cz
Článek byl zobrazen 17 322 krát.
Neváhejte a jeďte s námi objevovat krásy ostrova plného přírodních krás a historie. Výklad v češtině po celou dobu zájezdu, doprovod, organizace, koordinace a místní zajímavosti. CK Tilia
Objevte největší lákadla západu USA - 10 národních parků a města Los Angeles, Las Vegas, San Francisco a Salt Lake City. Zájezd i pro seniory! CK Simon Tourist.
Vypravte se s RIVIERA TOUR na plavbu po Rudém moři, Středozemním moři nebo Karibiku a poznejty jejich největší krásy. Zažijete neopakovatelnou atmosféru dovolené na výletní lodi. Včetně letenky a českého delegáta.
Výběr těch nejlevnějších zájezdů pro rok 2024 za mimořádné ceny. To nejlepší z českých a německých CK na jednom místě.
Nejširší nabídka ubytování ve všech destinacích světa za bezkonkurenční ceny. Hotely, apartmány, penziony, prázdninové domy, ubytování v soukromí. Jednoduchá rezervace online.
Levné ubytování v USA online a rychle.
Vyberte si z nabídky zájezdů do USA od CK Go2.
RSS v. 0.91, RSS v. 2, Atom . Copyright © svetadily.cz | Created by weto.cz webdesign.
Na USA.Světadíly.cz najdete rady a tipy na cesty do Ameriky. Najdete zde informace o jednotlivých státech, městech, národních parcích a dalších zajímavostech. Určitě si vyberete ze široké nabídky poznávacích zájezdů do New Yorku a na Floridu. Tipy na akční letenky.
Další cestovatelské stránky na Světadílech - Egypt | Řecko | Itálie | Španělsko | Kanárské ostrovy | Turecko | Tunisko | Chorvatsko | Rakousko